I Dagningen, i den røde Luft, skinner en stor Stjerne, Morgenens
klareste Stjerne; dens Straale zittrer mod den hvide Væg, som om den
vilde der nedskrive, hvad den veed at fortælle, hvad den i Aartusinder
saae her og der paa vor omdreiende Jord.
Hør een af dens Historier.
Nu nyligt, dens nyligt er os Mennesker for Aarhundreder siden,
fulgte mine Straaler en ung Kunstner; det var i Pavestaten, i
Verdensbyen Rom. Meget der har i Tidernes Løb forandret sig, men ikke
saa hurtigt, som Menneskeskikkelsen gaaer over fra Barn til Olding.
Keiserborgen var, som endnu i Dag, Ruiner; Figentræet og Laurbærtræet
voxte mellem de omstyrtede Marmorsøiler og hen over de ødelagte, med
Guld i Væggen prangende Badekamre; Colossæum var en Ruin; Kirkeklokkerne
ringede, Røgelsen duftede, Processioner gik med Lys og straalende
Baldachiner gjennem Gaderne. Der var kirkehelligt, og Kunsten var høi og
hellig. I Rom levede Verdens største Maler Raphael; her levede
Tidsalderens første Billedhugger Michel Angelo; selv Paven hyldede de
To, beærede dem med Besøg; Kunsten var erkjendt, hædret og lønnet. Men
ikke alt Stort og Dygtigt er derfor seet og kjendt.
I en lille, snever Gade stod et gammelt Huus, det havde engang
været et Tempel; her boede en ung Kunster; fattig var han, ubekjendt var
han; ja, han havde jo nok unge Venner, ogsaa Kunstnere, unge i Sind, i
Haab og Tanke; de sagde ham, at han var rig paa Talent og Dygtighed, men
han var en Nar, at han aldrig selv kunde troe paa det. Han brød jo
altid itu, hvad han havde formet i Leret, han blev aldrig tilfreds, fik
aldrig Noget færdigt, og det maa man, for at det kan sees, erkjendes og
skaffe Penge.
"Du er en Drømmer!" sagde de, "og det er din Ulykke! men det
kommer af, at Du ikke har levet endnu, ikke smagt Livet, nydt det i
store, sunde Drag, som det skal nydes. I Ungdommen just, kan og skal man
gjøre Det og sig til Eet! see den store Mester Raphael, som Paven
hædrer, og Verden beundrer, han tager for sig af Vinen og Brødet!"
"Han spiser Bagerkonen med, den nydelige Fornarina!" sagde Angelo, een af de lystigste, unge Venner.
Ja, de sagde Alle saa Meget, efter deres Ungdom og Forstand. De
vilde have den unge Kunstner med paa Lystighed, paa Vildskab, Galskab
kan det ogsaa kaldes; og dertil følte han ogsaa i Øieblikke Lyst; hans
Blod var varmt, Phantasien stærk; han kunde slaae med ind i den lystige
Tale, lee høit med de Andre; og dog, Det de kaldte "Raphaels muntre
Liv", sank hen for ham som Morgentaagen, saae han den Guds Glands, der
lyste ud fra den store Mesters Billeder; og stod han i Vaticanet foran
Skjønhedsskikkelserne, Mestre for Aartusinder siden havde formet af
Marmorblokken, da svulmede hans Bryst, han følte i sig Noget saa høit,
saa helligt, opløftende, stort og godt, og han ønskede at skabe, at
meisle ud af Marmorblokken saadanne Skikkelser. Han vilde give et
Billede af, hvad der svang sig fra hans Hjerte op mod det Uendelige, men
hvorledes, og i hvilken Skikkelse. Det bløde Leer bøiede sig i
Skjønhedsformer for hans Fingre, men Dagen efter, som altid, brød han
itu, hvad han havde skabt.
En Dag gik han forbi eet af de rige Paladser, af hvilke Rom har
mange, han standsede der ved den store, aabne Indgangsport, og saae
billedsmykkede Buegange omslutte en lille Have, der var overfyldt af de
skjønneste Roser. Store, hvide Callaer med deres grønne, saftige Blade
skøde op i Marmorkummen, hvor det klare Vand pladskede; og her forbi
svævede en Skikkelse, en ung Pige, Datteren af dette fyrstelige Huus;
saa fiin, saa let, saa deilig! saaledes havde han ingen Qvinde seet, jo!
malet af Raphael, malet som Psyche, i eet af Roms Paladser. Ja, der var
hun malet, her gik hun levende.
I hans Tanke og Hjerte var hun levende; og han gik hjem i sin
fattige Stue og formede i Leret Psyche; det var den rige, unge
Romerinde, den adelsbaarne Qvinde; og for første Gang saae han tilfreds
paa sit Værk. Det havde Betydning, det var hende. Og Vennerne, som saae
det, jublede høit i Glæde; dette Arbeide var en Aabenbarelse af hans
Kunstner-Storhed, den, de havde forud erkjendt, Verden skulde nu
erkjende den.
Leret er vel kjødfuldt og levende, men det har ikke Marmorets
Hvidhed og Varighed; i Marmorblokken maatte Psychen her faae Liv, og det
kostbare Stykke Marmor havde han; det laae allerede i mange Aar, som
Forældrenes Eiendom, i Gaarden; Flaskeskaar, Finochi Top, Levninger af
Artiskokker dyngede sig hen over og tilsølede det, men indeni var det
som Bjergets Snee; herfra skulde Psychen løfte sig.
En Dag traf det sig saa, ja, den klare Stjerne fortæller Intet
derom, den saae det ikke, men vi vide det: et fornemt romersk Selskab
kom i den snevre, ringe Gade. Vognen holdt noget derfra, Selskabet kom
for at see den unge Kunstners Arbeide, ved et Tilfælde havde det hørt
derom. Og hvem vare de fornemme Besøgende. Stakkels unge Mand! altfor
lykkelige unge Mand, kunde han ogsaa kaldes. Den unge Pige selv, stod
her i Stuen, og med hvilket Smiil, da hendes Fader sagde de Ord: "Det er
jo Dig lyslevende!" det Smiil kan ikke formes, det Blik kan ikke
gjengives, det forunderlige Blik, hvormed hun saae paa den unge
Kunstner, det var et Blik som løftede, adlede og - knuste.
"Psychen maa fuldføres i Marmor!" sagde den rige Herre. Og det
var Livsens Ord for det døde Leer og for den tunge Marmorblok, som det
var Livsens Ord for den betagne unge Mand. "Naar Arbeidet er fuldført,
kjøber jeg det!" sagde den fyrstelige Herre.
Det var som en ny Tid rullede op i det fattige Værksted; Liv og
Munterhed lyste derinde, Travlhed blev der. Den lysende Morgenstjerne
saae, hvorledes Arbeidet skred frem. Leret selv var blevet som beaandet,
fra hun var her, det bøiede sig i forhøiet Skjønhed til de kjendte
Træk.
"Nu veed jeg, hvad Livet er!" jublede han, "det er Kjærlighed!
det er Opløftelse i det Herlige, Henrykkelse i det Skjønne! hvad
Vennerne kalde Liv og Nyden, er Forkrænkelse, er Bobler i den gjærende
Bærme, ikke den rene, himmelske Alterviin, Indvielsen i Livet!"
Marmorblokken blev reist, Meislen hug store Stykker bort; der
blev maalt, sat Punkter og Mærker, det Haandværksmæssige gjort, til lidt
efter lidt Stenen blev Legeme, Skjønhedsskikkelse, Psychen, deilig som
Guds Billede i den unge Qvinde. Den tunge Steen blev svævende,
dandsende, luftiglet, en yndig Psyche, med Smilet, himmelsk uskyldigt,
som det havde speilet sig i den unge Billedhuggers Hjerte.
Stjernen i den rosenfarvede Morgen saae det og forstod tilvisse,
hvad der rørte sig hos den unge Mand, forstod den vexlende Farve paa
hans Kinder, Blinket fra hans Øine, idet han skabte, gjengav, hvad Gud
havde givet.
"Du er en Mester, som hine i Grækernes Tid!" sagde de henrykte Venner. "Snart vil hele Verden beundre din Psyche!"
"Min Psyche!" gjentog han. "Min! ja, det maa hun være! ogsaa jeg
er Kunstner, som hine store Henfarne! Gud har forundt mig Naadegaven,
løftet mig høit, som den Adelsbaarne!"
Og han sank paa sine Knæ, græd i Tak til Gud - og glemte igjen
ham for hende, for hendes Billed i Marmor, Psyche-Skikkelsen, der stod,
som skaaren af Snee, rødmende i Morgensolen.
I Virkeligheden skulde han see hende, den Levende, Svævende,
hende, hvis Ord klang som Musik. I det rige Palads kunde han bringe
Efterretningen om, at Marmor-Psychen var fuldført. Han kom derind, gik
gjennem den aabne Gaard, hvor Vandet pladskede fra Delphinerne i
Marmorkummen, hvor Callaerne blomstrede og de friske Roser vældede frem.
Han traadte ind i den store, høie Forhal, hvis Vægge og Loft prangede i
Farver med Vaabenmærker og Billeder. Pyntede Tjenere, stolte, kneisende
som Kaneheste med Bjælder, gik op og ned, Nogle havde ogsaa strakt sig
magelige, overmodige paa de udskaarne Træbænke; de syntes Husets Herrer.
Han sagde sit Ærende og blev nu ført op ad den blanke Marmortrappes
bløde Tæpper. Statuer stode paa begge Sider; han kom gjennem rige Stuer
med Billeder og skinnende Mosaikgulve. Den Pragt og Glands gjorde
Aandedraget noget tungt, men snart igjen blev det let; den gamle
fyrstelige Herre modtog ham saa mildt, næsten hjerteligt, og da de havde
talt, bad han ham ved Afskeden at træde over til den unge Signora, hun
vilde ogsaa see ham. Tjenerne førte ham gjennem pragtfulde Stuer og Sale
til hendes Kammer, hvor hun var Pragten og Herligheden
Hun talte til ham; intet Miserere, ingen Kirkesang havde mere
kunnet smelte Hjertet, løfte Sjælen. Han greb hendes Haand, trykkede den
til sine Læber; ingen Rose er saa blød, men der gik en Ild fra denne
Rose, en Ild igjennem ham, en Opløftelse; der fløi Ord fra hans Tunge,
han vidste det ikke selv; veed Krateret, at det kaster glødende Lava?
Han sagde hende sin Kjærlighed. Hun stod overrasket, fornærmet, stolt,
og med en Haan, ja, et Udtryk, som havde hun pludselig berørt den vaade,
klamme Frø; hendes Kinder rødmede, Læberne bleve blege; hendes Øine
vare Ild, og dog sorte, som Nattens Mulm.
"Afsindige!" sagde hun. "Bort! ned!" og hun vendte ham Ryggen.
Skjønhedsansigtet havde et Udtryk af hiint forstenende Ansigt med
Slangehaarene.
Som en synkende, livløs Ting kom han ned paa Gaden, som en
Søvngænger naaede han hjem og opvaagnede i Raseri og Smerte, greb sin
Hammer, løftede den høit i Veiret og vilde sønderslaae det smukke
Marmorbilled; men i sin Tilstand mærkede han ikke, at Vennen Angelo stod
tæt ved ham, greb ham med kraftigt Tag i Armen.
"Er Du bleven gal? hvad har Du for?"
De brødes med hinanden; Angelo var stærkere, og med dybe Aandetræ kastede den unge Kunstner sig ned over en Stol.
"Hvad er der skeet?" spurgte Angelo. "Tag Dig dog sammen! tal!"
Men hvad kunde han tale? Hvad kunde han sige. Og da Angelo ikke kunde faae fat i Taletraaden, lod han den være gjemt.
"Du faaer tykt Blod i det evige Drømmeri! vær dog Menneske, som
vi Andre, og lev ikke i Idealer, saa knækker man over! faae Dig en lille
Ruus af Vinen, saa sover Du deiligt ovenpaa! lad en smuk Pige være din
Doctor! Pigen fra Campagnen er deilig, som Prindsessen i Marmorslottet,
Begge ere Evadøttre og ikke at skjelne fra hinanden i Paradiis! Følg Du
din Angelo! Din Engel er jeg, Livsens Engel! Der kommer en Tid, Du
bliver gammel, Legemet falder sammen, og saa en smuk Solskinsdag, naar
Alting leer og jubler, ligger Du som et vissent Straa, der ikke mere
groer! jeg troer ikke, hvad Præsterne sige, at der er et Liv bag Graven!
det er en smuk Indbildninger, men i Virkeligheden! kom med! bliv
Menneske!"
Og han drog ham med sig, han kunde det i dette Øieblik; der var
en Ild i den unge Kunstners Blod, en Forandring i hans Sjæl, en Trang
efter at rive sig løs fra alt det Gamle, alt Det, han var vant til, rive
sig ud af sit eget gamle Jeg, og han fulgte i Dag Angelo.
I en Udkant af Rom laae et af Kunstnere besøgt Osterie, bygget
ind i Ruinen af et gammelt Badekammer; de store, gule Citroner hang
mellem det mørke, glindsende Løv og dækkede en Deel af de gamle, rødgule
Mure; Osteriet var en dyb Hvælving, næsten som en Hule ind i Ruinen; en
Lampe brændte derinde foran Madonna-Billedet; en stor Ild blussede paa
Skorstenen, her blev stegt, kogt og braset; udenfor, under Citron- og
Laurbærtræer, stode et Par dækkede Borde.
lystigt og jublende bleve de To modtagne af Vennerne; Lidt spiste
man, Meget drak man, det gav Munterhed; sjunget blev der og spillet
Guitar; Saltarello klang, og den lystige Dands begyndte. Et Par unge
Romerpiger, Modeller for de unge Kunstnere, traadte med i Dandsen,
blandede sig med i Lystigheden; to nydelige Bacchantinder! ja, de havde
ikke Psyche-Skikkelse, vare ikke fine, smukke Roser, men friske,
kraftige, blussende Nelliker.
Hvor var det varmt paa denne Dag, varmt selv ved Solnedgang; Ild i
Blodet, Ild i Luften, Ild i hvert et Blik. Luften svømmede i Guld og
Roser, Livet var Guld og Roser.
"Nu endelig engang er Du med! lad Dig bære af Strømmen om Dig og i Dig!"
"Aldrig før var jeg saa sund og glad!" sagde den unge Kunstner.
"Du har Ret, I have Alle Ret, jeg var en Nar, en Drømmer, Mennesket
hører til Virkeligheden og ikke til Phantasien!"
Med Sang og klingende Guitarrer drog de unge Mænd i den klare,
stjernelyse Aften fra Osteriet gjennem Smaagaderne; de to blussende
Nelliker, Campagnens Døttre, vare med i Toget.
I Angelos Stue, mellem omstrøede Skizzer, henslængte Foglietter
og glødende, yppige Billeder, klang Stemmerne mere dæmpede, men ikke
mindre ildfulde; paa Gulvet laae i Tegning mangt et Blad, Campagnens
Døttre i vexlende, kraftig Deilighed saa lig, og dog vare de selv langt
skjønnere. Den sexarmede Lampestage lod alle sine Væger brænde og lyse;
og indenfra brændte og lyste frem Menneskeskikkelsen som Guddom.
"Apollo! Jupiter! ind i Eders Himmel og Herlighed løftes jeg! det
er som Livsens Blomst i dette Minut sprang ud i mit Hjerte!"
Ja, den sprang ud - knækkede, faldt, og en bedøvende, hæslig
Dunst hvivlede ud, blendede Synet, bedøvede Tankerne, Sandsernes
Fyrværkeri slukkedes, og det blev mørkt.
Han naaede sit Hjem, satte sig paa sin Seng, samlede sig. "Fy!"
klang det fra hans egen Mund, fra hans Hjertegrund. "Elendige! bort! ned
-!" Og han drog et Suk saa smertefuldt.
"Bort! ned!" disse hendes Ord, den levende Psyches Ord lød i hans
Bryst, lød fra hans Læber. Han heldede sit Hoved til Puderne, uklar
blev Tanken, og han sov.
I Dagningen foer han op, samlede sig paany. Hvad var det? Havde
han drømt det Hele? drømt hendes Ord, Besøget i Osteriet, Aftenen med
Campagnens purpurrøde Nelliker? - Nei, Alt var Virkeligheden, den han
ikke før havde kjendt.
I den purpurfarvede Luft skinnede den klare Stjerne, dens Straale
faldt paa ham og Marmor-Psychen, han selv zittrede ved at betragte
Uforkrænkelighedens Billede, ureent var hans Blik, syntes han. Klædet
kastede han hen over den, endnu engang berørte han det for at afsløre
Skikkelsen, men han kunde ikke betragte sit Værk.
Stille, mørk, rullet i sig selv, sad han den lange Dag, ikke
fornam han, hvad der rørte sig udenfor, Ingen vidste, hvad der rørte sig
indenfor i dette Menneskehjerte.
Der gik Dage, der gik Uger; Nætterne vare de længste. Den
blinkende Stjerne saae ham en Morgen bleg, feberskjælvende, reise sig
fra Sengen, gaae hen til Marmorbilledet, løfte Klædet tilside, see med
et Blik saa smerteligt, saa inderligt paa sit Værk og derpaa, næsten
segnende under Vægten, slæbe Statuen ud i Haven. Der var en forfalden,
udtørret Brønd, et Hul kunde det kaldes, i det sænkede han Psychen,
kastede Jord hen over den, smed Qvas og Nelder over den friske Gravning.
"Bort! ned!" var den korte Gravtale.
Stjernen saae det fra den rosenrøde Luft og zittrede i to tunge
Taarer paa den unge Mands dødblege Kinder, han, den Febersyge, - den
Dødsyge, kaldte de ham paa Sygeleiet.
Klosterbroderen Ignatius kom som Ven og Læge, kom med Religionens
Trøsteord, talte om Kirkens Fred og Lykke, Menneskenes Synd, Naaden og
Freden i Gud.
Og Ordene faldt som varme Solstraaler paa den vaade, gjærende
Grund; den dampede, og løftede Taageskyer, Tankebilleder, Billeder, som
havde deres Virkelighed; og fra disse svømmende Øer saae han ned over
Menneskelivet: Feilgreb, Skuffelser var det, havde det været for ham.
Kunsten var en Troldqvinde, der bar os ind i Forfængelighed, ind i
jordiske Lyster. Falske vare vi mod os selv, falske mod vore Venner,
falske mod Gud. Slangen talte altid i os: "smag og Du skal blive som
Gud!"
Nu først syntes han at have forstaaet sig, fundet Veien til
Sandheden og Freden. I Kirken var Guds Lys og Klarhed, i Munkecellen den
Ro, hvor Mennesketræet kunde voxe op gjennem Evigheden.
Broder Ignatius støttede hans Tanke, og Beslutningen stod fast.
Et Verdensbarn blev en Kirkens Tjener, den unge Kunstner gav Afkald paa
Verden, gik i Kloster.
Hvor kjærligt, hvor glad hilsedes han af Brødrene; hvor
søndagsfestlig var Indvielsen. Gud, syntes han, var i Kirkens Solskin,
straalede i det fra de hellige Billeder og fra det blanke Kors. Og da
han nu i Aftenstunden, ved Solnedgang, stod i sin lille Celle og aabnede
Vinduet, saae ud over det gamle Rom, de sønderbrudte Templer, det
mægtige, men døde, Colossæum, saae det i Foraarstiden, da Akasierne
blomstrede, det Evigtgrønne var friskt, Roserne mylrede frem, Citroner
og Oranger skinnede, Palmerne viftede, følte han sig greben og opfyldt,
som aldrig før. Den aabne, stille Campagne strakte sig mod de blaanende,
sneebedækkede Bjerge, de syntes malede paa Luften; Alt sammensmeltende,
aandende Fred og Skjønhed, saa svømmende, saa drømmende, - en Drøm det
Hele!
Ja, en Drøm var Verden her, og Drømmen raader i Timer og kan
komme igjen i Timer, men Klosterlivet er et Liv af Aaringer, lange,
mange.
Indenfra kommer Meget, der gjør Mennesket ureent, maatte han
sande! hvad var det for Flammer, der stundom gjennemblussede ham? Hvad
var det for et Væld af det Onde, Det, som han ikke vilde, der bestandigt
vældede frem. Han straffede sit Legeme, men indenfra kom det Onde. Hvad
var det for en Aandens Deel i ham, der saa smidig, som Slangen, bøiede
sig om sig selv og krøb med hans Samvittighed ind under Alkjærlighedens
Kaabe og trøstede: de Hellige bede for os, Moderen beder for os, Jesus
selv har givet sit Blod for os, Moderen beder for os, Jesus selv har
givet sit Blod for os. Var det Barnesind eller Ungdoms lette Sind, der
gjorde, at han gav sig hen i Naaden og syntes at føle sig løftet ved
den, løftet over saa Mange; thi han havde jo stødt fra sig Verdens
Forfængelighed, han var en Kirkens Søn.
En Dag, efter mange Aar, mødte han Angelo, der kjendte ham.
"Menneske!" sagde han, "ja, det er Dig! Er Du nu lykkelig? - Du
har syndet mod Gud og kastet hans Naadegave fra Dig, forspildt din
Sendelse i denne Verden. Læs Parablen om de betroede Penge! den Mester
som fortalte den, han gav Sandhed! Hvad har Du nu vundet og fundet!
Laver Du Dig ikke et Drømmeliv! laver Dig en Religion efter dit Hoved,
som de nok Alle gjøre det. Om nu Alt var en Drøm, en Phantasie, smukke
Tanker kun!"
"Viig fra mig, Satan!" sagde Munken og gik fra Angelo.
"Der er en Djævel, en personlig Djævel! jeg saae ham i Dag!"
mumlede Munken. "Jeg rakte ham engang en Finger, han greb min hele Haand
-! Nei", sukkede han, "i mig selv er det Onde, og i dette Menneske er
det Onde, men han knuges ikke af det, han gaaer med opreist Pande, har
sin Velværen; - og jeg griber efter min Velværen i Religionens Trøst -!
om den kun var Trøst! om Alt her, som Verden, jeg slap, var smukke
Tanker kun! Bedrag, som de røde Aftenskyers Deilighed er det, som det
bølgeblaanende Skjønne ide fjerne Bjerge! nærved ere de anderledes!
Evighed, Du er som det store, uendelige, blikstille Ocean, der vinker,
kalder, fylder os med Anelser, og stige vi derudm da synke vi, vi
forsvinde, - døe, - høre op at være til! - Bedrag! bort! ned!"
Og uden Taarer, sjunken i sig selv, sad han paa sit haarde Leie,
knælende - for hvem? Steenkorset, der sad i Muren? Nei, Vanen lod
Legemet synke i denne Bøining.
Jo dybere han saae ind i sig selv, desmørkere syntes det ham.
"Intet derinde, Intet derude! forspildt dette Liv!" Og denne
Tankesneebold rullede, voxte, knuste ham - slettede ham ud.
"Ingen tør jeg betroe om den nagende Orm herinde! min Hemmelighed er min Fange, slipper jeg den, er jeg dens!"
Og Gudskraften i ham led og stred.
"Herre! Herre!" udbrød han i sin Fortvivlelse, "vær barmhjertig,
giv mig Tro! - Din Naadegave kastede jeg fra mig, min Sendelse i denne
Verden! jeg manglede Kraften, Du gav mig den ikke. Udødeligheden,
Psychen i mit Bryst, - bort, ned! - begraves skal den som hiin Psyche,
mit bedste Livsblink! - aldrig opstaaer den af Graven!"
Stjernen i den rosenrøde Luft lyste, Stjernen, der tilvisse skal
udslukkes og henveires, medens Sjælene leve og lyse; dens zittrende
Straale faldt paa den hvide Væg, men ingen Skrift satte den der om
Herligheden i Gud, om Naaden, om Alkjærligheden, den der klinger i den
Troendes Bryst.
"Psychen herinde aldrig døe! - Leve i Bevidsthed? - kan det
Ufattelige skee? - Ja! ja! ufattelig er mit Jeg. Ufattelig Du, o Herre!
hele din Verden ufattelig! - et Underværk af Magt, Herlighed -
Kjærlighed!" -
Hans Øine lyste, hans Øine brast. Kirkeklokkens Klang var den
sidste Lyd over ham, den Døde; og han kom i Jord, hentet fra Jerusalem,
blandet med Støv af fromme Døde.
Efter Aaringer toges Beenraden frem, som de døde Munkes før ham,
den iførtes den brune Kutte, fik en Perlesnor i Haanden og stilledes i
Niche af Menneskeknogler, som de fandtes her i Klostrets Begravelse. Og
Solen skinnede udenfor, og Røgelsen duftede derinde, Messerne læstes.
Aaringer gik.
Knogler og Been faldt fra hinanden, mellem hinanden;
Dødninghoveder stilledes op, de dannede en heel Kirkens ydre Muur; der
stod ogsaa hans i det brændende Solskin, der vare saa mange, mange Døde,
Ingen kjendte nu Navnene paa dem, heller ikke paa ham. Og see, i
Solskinnet rørte sig noget Levende inde i de to Øiehuler, hvad var det!
et broget Fiirbeen sprang derinde i den hule Pandeskal, smuttede ud og
ind af de tomme, store Øiehuler. Den var nu Livet derinde i det Hoved,
hvor eengang de store Tanker, lyse Drømme, Kjærlighed til Kunsten og det
Herlige havde løftet sig, hvorfra hede Taarer vare trillede, og hvor
Haabet levede for en Udødelighed. Fiirbenet sprang, forsvandt;
Pandeskallen smuldrede, blev Støv i Støvet.
Det var Aarhundreder efter. Den klare Stjerne skinnede
uforandret, klar og stor, som i Aartusinder, Luften lyste i Rødt, frisk
som Roser, blussende som Blod.
Hvor eengang var en snever Gader med Levninger af et gammelt
Tempel, laae nu ud til Pladsen et Nonnekloster; her i Haven blev gravet
en Grav, en ung Nonne var død og skulde i denne Morgenstund sænkes i
Jorden. Spaden stødte mod en Steen; blendende hvid skinnede den; det
hvide Marmor var at see, det rundede sig til en Skulder, den kom mere
frem; forsigtigere førtes Spaden; et Qvindehoved blev at see, -
Sommerfuglevinger. Fra Graven, hvori den unge Nonne skulde nedlægges,
løftede man i den rosenrøde, blussende Morgen en deilig Psycheskikkelse,
meislet af det hvide Marmor. "Hvor er den deilig! fuldendt, et
Kunstværk fra den bedste Tid!" sagde man. Hvo kunde være Mesteren? Ingen
vidste det, Ingen kjendte ham uden den klare i Aartusinder lysende
Stjerne; den kjendte hans Jordlivs Gang, hans Prøve, hans Svaghed, hans
dette: "kun Mennesket!" - men det var dødt, veiret hen, som Støvet maa
og skal, men Udbyttet af hans bedste Stræben, det Herligste, som viste
det Guddommelige i ham, Psychen, der aldrig døer, der overstraaler
Eftermælet, Blinket fra den her paa Jorden, selv dette blev her, blev
seet, erkjendt, beundret og elsket.
Den klare Morgenstjerne i den rosenfarvede Luft sendte sin
blinkende Straale paa Psychen og paa de Lyksaligheds Smiil om Mund og i
Øie hos de Beundrende, der saae Sjælen meislet af Marmorblokken.
Hvad Jordisk er, veires hen, forglemmes, kun Stjernen i det
Uendelige veed det. Hvad Himmelsk er, straaler selv i Eftermælet, og
naar Eftermælet slukkes - da lever endnu Psychen!
No comments:
Post a Comment